Dlaczego warto zadbać o rozwój psychoruchowy dziecka?
Oczekując dziecka pragniemy, aby urodziło się zdrowe, dobrze się rozwijało, było pogodne, towarzyskie i sprawne. Zastanawiamy się, jak pomóc mu w rozwoju, by osiągnęło maksimum swoich możliwości i było szczęśliwe. Przeczuwamy, że możemy wpłynąć na jego rozwój, nadać mu właściwy kierunek. Nie zawsze jednak wiemy, jak to robić. Sprzeczne informacje docierające do nas z różnych źródeł, od rodziny czy znajomych, rodzą w nas niepokój i niepewność. Dlatego warto zwrócić się do fizjoterapeutki po wskazówki i pomoc. Pozwoli to na uniknięcie błędów, które często nieświadomie popełniamy.
Porównując własne dziecko z dziećmi krewnych, znajomych czy sąsiadów zauważamy różnice w stopniu zaawansowania ich rozwoju. Zaniepokojeni faktem, że nasze dziecko nie przoduje we wszelkich umiejętnościach, próbujemy sztucznie i „na siłę” przyspieszać jego rozwój. Czasem ulegamy presji bliższej czy dalszej rodziny, sąsiadów i znajomych i np. przedwcześnie sadzamy dziecko podpierając je poduszkami. Zdarza się, że chcąc pomóc dziecku w nabyciu umiejętności chodzenia, wstawiamy je w chodzik (niejednokrotnie będący prezentem od kochających krewnych ofiarowanym w najlepszej wierze). Takie działanie przynosi więcej szkody niż pożytku. Nabywanie przez dziecko kolejnych, coraz bardziej skomplikowanych umiejętności, następuje wówczas, gdy jego organizm jest do tego przygotowany. Przedwczesne sadzanie czy stawianie dziecka może sprawić, że w przyszłości będzie ono miało problemy natury ortopedycznej.
Oczywiście warto zadbać o rozwój ruchowy dziecka, ale trzeba robić to mądrze i w zgodzie z naturalnym tempem i sekwencją rozwoju.
Niezależnie od tego, czy coś nas w rozwoju dziecka niepokoi, czy nie, warto dowiedzieć się, jak wspierać je w rozwoju, by móc potem cieszyć się wspólnymi sukcesami.
Rozwój psychoruchowy małego dziecka
W odniesieniu do maleńkich dzieci mówimy o rozwoju psychoruchowym nie dzieląc go na sferę ruchową, intelektualną, emocjonalną czy społeczną. Cokolwiek dotyczy jednej z tych sfer, ma wpływ na pozostałe, dlatego bardzo ważne jest zapewnienie dziecku optymalnego poziomu bodźców wszelkiego rodzaju. Trzeba przy tym pamiętać, że ograniczenia w rozwoju ruchowym znacząco wpływają na możliwość poznawania otoczenia, nabywania doświadczeń społecznych i mogą prowadzić do problemów natury emocjonalnej. Odpowiednio stymulowany rozwój ruchowy zapewni naszemu dziecku prawidłową postawę ciała, sprawność fizyczną i prawidłowy rozwój emocjonalny. Choć wydaje się to już mniej oczywiste, ma także wpływ na rozwój umiejętności szkolnych (!).
Bywa, że coś w ułożeniu czy zachowaniu naszego niemowlęcia wydaje się nam niepokojące. Zastanawiamy się, czy wszystko jest w porządku, jeśli nasze dziecko np. stale zwraca głowę w jedną stronę, układa się asymetrycznie, mocno zaciska pięści, pręży się, odgina głowę do tyłu, jest „sztywne”, nie nabywa kolejnych umiejętności ruchowych w prawidłowym czasie. Nie jesteśmy pewni, czy dziecko samo z tego wyrośnie, czy może potrzebuje fachowej pomocy. W takim przypadku warto pomyśleć o zgłoszeniu swoich wątpliwości fizjoterapeutce (zwanej dawniej rehabilitantką) i to im wcześniej, tym lepiej (nawet, gdy dziecko ma dopiero kilka tygodni). Taka wizyta i rozmowa pomoże wyjaśnić wątpliwości i ustalić, które z niepokojących objawów są normą, a które nie i czy konieczne jest rozpoczęcie usprawniania dziecka. Mózg małego dziecka jest bardzo plastyczny i im wcześniej rozpocznie się rehabilitację, tym większych efektów można się spodziewać.